Bij het maken van een reis viel het Matthijs Brouwer op dat reizigers bij het uitchecken te zien krijgen hoeveel een reis heeft gekost. Vaak staan reisklasse en korting er ook bij. Wie op het station oplet kan de informatie oppikken. Dat was voor Brouwer reden om eens uit te zoeken wat er met die informatie eigenlijk te achterhalen valt. “Omdat ik aan zie komen dat ik over een tijd geen papieren kaartje meer kan gebruiken in de trein", vertelt hij tegen Webwereld.

Startpunt reis

Hij ontdekte al snel dat goed te achterhalen is wie waar precies vandaan komt. “Dus heb ik een systeempje gemaakt waar je aangeeft om welk station het gaat en wat het reisbedrag was, waarna er wordt bepaald waar iemand vandaan gekomen kan zijn", legt hij uit.

Dat systeem werd een website de OV Spy. Naast het eindstation kan op de site ook gereisde klasse en ontvangen korting worden ingevuld. Op die manier wordt de informatie nauwkeuriger. Het programma houdt ook rekening met de vervoerder op een route, zodat de informatie zo precies mogelijk aangeeft waar iemand heeft ingecheckt.

“De online applicatie geeft verder de mogelijkheid wat statistische informatie te produceren over het aantal mogelijkheden per uitcheck-bedrag op een station", legt Brouwer uit. “Zoals ik al vermoedde is vaak vrij nauwkeurig te achterhalen waar iemand vandaan is gekomen. Het aantal mogelijkheden per uitcheck-bedrag is, zeker wanneer je met wat extra kennis over de betreffende passagier niet-relevante mogelijkheden wegfiltert, vaak vrij beperkt."

Open source

Het tooltje werkt nu alleen voor treinreizen, maar zou ook voor bus, tram of metro kunnen werken. “Zo heb ik voor Amsterdam en Utrecht de mogelijkheid opgenomen om de reisafstand te berekenen op basis van het uitcheck-bedrag met het stadsvervoer", stelt hij. “In theorie zouden ook de bustrajecten in de database gezet kunnen worden om op die manier de dichtstbijzijnde vertrek-haltes te vinden die passen bij een bepaald uitcheck-bedrag."

Omdat de applicatie een begin is, wil hij graag updates ontvangen. Daarom is zowel de broncode als de onderliggende database vrij beschikbaar. Op die manier kunnen andere enthousiastelingen de informatie verder gaan bijhouden of de applicatie uitbreiden. Ook verwacht hij dat iemand het project wel leuk zal vinden en misschien een App voor een smartphone maakt.

Privacyprobleem

Brouwer legt zijn vinger op een privacyprobleem dat misschien niet groot is, maar wat hem betreft aandacht verdient. De Maatschappij voor een Beter OV ziet dat punt ook, maar is niet verontrust door de applicatie is. Wel toont de applicatie volgens de Maatschappij opnieuw aan dat over privacy onvoldoende is nagedacht bij de OV-chipkaart. “Bij uitchecken hoef je eigenlijk niet te zien wat je reis heeft gekost. Veel relevanter is de vraag, wat het resterende saldo op je chipkaart is. Want dat bepaalt of je wat bij moet storten", vertelt voorman Rikus Spithorst tegen Webwereld.

“Als je toch wilt zien wat je reis heeft gekost, kun je op een station altijd bij een automaat je laatste transacties bekijken, of dat via internet doen. Dus die informatie hoeft bij het uitchecken op het station niet te worden getoond", zegt hij. Liever zou hij zien dat mensen kunnen aangeven wat een paaltje of poortje wel of niet moet tonen.

Leuk, maar niet schadelijk

De Nederlandse Spoorwegen vinden de applicatie vooral leuk en geestig. “Oh leuk. Is handig gemaakt, maar wat kun je er verder mee?", vraagt Eric Trinthamer, voorlichter zich af. Hij voorziet geen privacyproblemen met de informatie. “Een station is nog vrij algemeen."

Op het voorbeeld van het achterhalen waar die knappe dame toch vandaan komt reageert hij met een schaterlach. “Tja ik zou het vragen. Ik geef wel het advies om het niet eerst op te zoeken in het systeem en dat dan te zeggen. Dan heb je je kansen voor een leuke date wel verkeken", vertelt hij.

“Als je dit soort dingen maakt dan ben je het stadium van vieze plaatjes kijken voorbij en heb je hulp nodig", stelt hij. “Die gaan we dus ook bieden. Daarom biedt hij Brouwer een plaats aan op de lovetrain voor een speeddate. “Die van 21 april zit vol, maar vanwege het succes gaan we dat zeker nog een keer doen en is hij erbij."

Of Brouwer echt gaat komen is nog maar de vraag. “Leuk aangeboden, maar daten doe ik toch liever met m'n 2CV: privacyvriendelijker, betrouwbaar en ik hoef niet uit te checken", reageert hij.