Naast achteruitkijkspiegels en parkeersensoren zullen toekomstige auto's ook zijn uitgerust met achteruitkijkcamera's, gekoppeld aan een scherm dat aangaat op het moment dat de auto achteruit gaat rijden. Dat heeft de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration besloten.

Iets minder ongelukken

Alle nieuwe auto's op de Amerikaanse markt zullen verplicht dergelijke technologie hebben vanaf 2018. Want ook tijdens achteruitrijden en -inparkeren gebeuren er ongelukken, en juist vaak met relatief kwetsbare personen, zoals peuters, kleuters, gehandicapten en ouderen, meldt NPR.

Onderzoek zou uitwijzen dat achteruitkijkcamera's per jaar tussen de 13 en 15 dodelijke ongelukken scheelt, en meer dan 1125 gewonden. Maar dat is slechts een fractie van de doden en gewonden die jaarlijks vallen tijdens het achteruitrijden, namelijk respectievelijk 210 en 15.000.

Zinnig of incidentpolitiek?

De regel vloeit voort uit de Cameron Gulbransen Kids Transportation Safety Act die werd aangenomen nadat meneer Gulbrandsen zijn tweejarig zoontje Cameron op tragische wijze aanreed bij het achteruit inparkeren.

Alhoewel natuurlijk elk dodelijk ongeval dat wordt voorkomen te prijzen is, roept de verplichte achteruitkijkcamera de vraag op: is dit geen politiek paniekvoetbal na een enkel tragisch incident? Hoeveel andere (technische) oplossingen zijn er niet te bedenken die meer gewicht in de schaal leggen qua verkeersdoden voorkomen?