`Days of Risk' slaat op het aantal dagen dat programmeurs nodig hebben om een patch uit te brengen nadat er melding is gemaakt van een beveiligingslek. In de campagne stelt Microsoft de belangrijkste kritiek van Linux-aanhangers aan de kaak: de beveiliging van Windows. Het bedrijf heeft een aantal analisten ingehuurd die de laatste uitgebrachte patches hebben bestudeerd. Op basis hiervan claimt Microsoft dat het dichten van gaten in Linux vaker ongemerkt gaat, maar dat het wel weken of maanden kan duren voordat er een patch klaar is. Op een Amerikaans symposium waar Microsoft-directeur Steve Ballmer onlangs sprak, opende hij de aanval op de beveiliging van Linux. "In de eerste 150 dagen na de introductie van Windows 2000, zijn er zeventien kritieke beveiligingsgaten gevonden", zo zei hij. "Voor Windows Server 2003 zijn dat er vier, maar voor Red Hat Linux 6, waren dat er vijf of tien keer zoveel." Een woordvoerster van Red Hat is niet onder de indruk van Microsofts geplande tegenaanval. "We kennen gewoon geen virussen. Onze problemen worden grotendeels pro-actief gevonden en gedicht. Doordat de broncode openbaar is, is er al een patch voordat er een probleem is."

Tipgeld

Met deze campagne wil Microsoft andermaal benadrukken dat het veiligheid hoog in het vaandel heeft. Eerder probeerde het bedrijf dat al duidelijk te maken door onder meer tipgeld uit te loven voor degene die informatie heeft over virusmakers. Wanneer de campagne van start gaat, is niet bekend. Een woordvoerster van het bedrijf wilde geen commentaar geven.