Volgens consultancybureau Deloitte (PDF) staan de banken er niet al te best voor. Nieuwe concurrentie vanuit andere branches met nieuwe betaalmogelijkheden en andere financiële diensten als beleggen, investeren en lenen maken dat de banken zich snel opnieuw moeten uitvinden. Anders worden ze van de markt gedrukt.

IT uit de jaren 70 is traag en kwetsbaar

Deloitte baseert dat op diverse 'disruptive' ontwikkelingen. De eerste is vrij simpel: de IT van de banken is gebaseerd op technologie uit de jaren 70 van de vorige eeuw en nauwelijks wendbaar. Daardoor zijn nieuwe initiatieven van uitdagers uit de markt niet of nauwelijks te volgen. Ten tweede is de IT van de banken steeds meer kwetsbaar voor verstoringen, al dan niet van buitenaf.

De immobiliteit van de IT staat daarnaast vrijwel synoniem voor het onvermogen van de banken om buiten de kaders te denken, staat in een tweede rapport van Deloitte (PDF). Decennia lang zijn banken gewend met elkaar in de slag te gaan en werden elkaars initiatieven vooral gevolgd. Dat betekende een weinig onderscheidende propositie en een huiver voor risico's. Dat laatste is juist een van de kenmerken van de nieuwe uitdagers die zonder enige legacy de markt inknallen.

De nieuwe uitdagers komen van overal

Als nieuwe uitdagers noemt Deloitte internetgiganten als Google, Baidu, Alibaba die ieder op hun eigen manier in financiële diensten gaan. Maar ook al bekendere namen, als PayPal. Of minder bekende diensten als M-Pesa, funding vanuit Kickstarter, Fundbox of de Funding Circle, lenen via de Lending Club en Peerform.

"In een andere wereld, eentje die misschien niet werd gedomineerd en hervormd door het internet, was een afwachtende houding wellicht voldoende om op lange termijn te overleven", schrijft Deloitte. "Dit is niet langer een optie."