De drie grote banken van Nederland zijn dinsdag op het congres Toekomst van het betalingsverkeer van Euroforum in Amsterdam aanwezig om hun gezamenlijk initiatief van mobiel betalen via NFC (Near Field Communication) uiteen te zetten.

Na de pilot die geen pilot genoemd mag worden gaan zowel ING, ABN AMRO en Rabobank afzonderlijk verder. “We willen samen de standaard zetten. Daarna gaat iedereen zijn eigen weg”, zegt directeur Betalen Jeroen Verrijdt van Rabobank.

In de pilot krijgen 1000 klanten van de drie banken drie maanden lang een NFC-telefoon. Daarmee kunnen zij bij een groot aantal winkels en horecagelegenheden in het centrum van Leiden mobiel betalen. De limiet ligt op 25 euro per transactie en de betaling verloopt zonder enige vorm van bevestiging van de klant zelf.

De ING en ABN Amro gebruiken deze NFC-technologie vanaf 2014 ook in hun bankpassen. Rabobank wil direct over op mobiel betalen en maakt deze stap niet. De drie banken benadrukken in Amsterdam dat klanten de mogelijkheid behouden om het contactloos betalen uit te schakelen. Zij mogen zelf bepalen of zij straks bedragen onder 25 euro gewoon met pincode blijven afrekenen.

Pilot is geen pilot

Het mobiel betalen in Nederland komt er hoe dan ook als het aan de banken ligt. De gezamenlijk pilot in Leiden mag eigenlijk geen pilot genoemd worden. “ Het is eigenlijk een softlaunch. Betalen met de smartphone komt eraan. Tenzij heel Leiden zoiets heeft van: daar beginnen we niet aan, maar daar gaan we niet vanuit”, zegt directeur Betalen Particulieren Gijs Schreuders van ABN AMRO in gesprek met Webwereld.

Een van de eerste vragen die het mobiel betalen oproept is de veiligheid. Betaalfraude is een bekend fenomeen, waarom zou dat niet worden doorgetrokken naar het mobiel of contactloos betalen waarbij de pincode verleden tijd wordt? De situatie waarin zakkenrollen digitaal gebeurt is denkbaar, beseffen ook de drie banken.

Veilig genoeg

Volgens Schreuder wijst de praktijk in het buitenland uit dat de methode veilig genoeg is. “Deze technologie draait al volop in het buitenland. Onder meer in Engeland is het al heel groot. Daarbij hebben wij de beste securityexperts in huis die alle denkbare tests hebben uitgevoerd. Natuurlijk valt niet uit te sluiten dat er in verre toekomst methodes worden gevonden. Maar is dat een reden om het niet te doen? Belangrijker is de functionaliteit, operabiliteit en de winkeliers die zich aansluiten. De techniek moet werken. Dan sluit ik niet uit dat er in de toekomst klanten desgewenst ook grotere bedragen op deze wijze kunnen afrekenen.”

Collega directeur Betalen Arjan Bol van de ING vult hem aan. “Natuurlijk geven we extra aandacht aan de veiligheid in de test. Het is dan ook een van grote spannende factoren. Maar Leiden moet vooral uitwijzen wat er werkt en wat er technisch of qua propositie moet worden aangepast. Vooral de overstap van de jarenlang als veilig verkondigde pincode naar geen code meer is daarbij belangrijk.”

Wachten op landelijke winkelketens

De banken hopen dat grote landelijke winkelketens zich snel aansluiten. Dit moet voor een sneeuwbaleffect zorgen bij overige winkeliers. De NS is een enthousiaste partner in Leiden. Zo doen veel winkeliers op de NS stations mee met de lancering van mobiel betalen. “Wanneer een grote winkelketen van het kaliber Albert Heijn zich aansluit, kan het vervolgens hard gaan”, antwoordt Schreuder op de vraag hoe lang het duurt voordat de rest van Nederland mobiel kan betalen.