De commercial en een site zijn een vervolg op een eerdere 3x kloppen-campagne van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Deze heeft tot nog toe miljoenen mensen bereikt en hierdoor zouden consumenten hun online betalingen beter zijn gaan controleren, aldus de NVB.

Beveiligingstest

Uit de vorige NVB-campagne is echter gebleken dat consumenten behoefte hebben aan meer informatie over online bankieren. Deze is op de 3xkloppen-site te vinden in de vorm van een beveiligingstest en veelgestelde vragen. De nadruk ligt op het beveiligen van de eigen pc's van bankklanten, want daaraan zou volgens de NVB nog het nodige schorten.

'Niet bang maken'

Uit onderzoek, in opdracht van de NVB uitgevoerd door The Choice, is gebleken dat veel mensen die internetbankieren verouderde of helemaal geen anti-virus-, anti-spywareprogramma's of spamfilters hebben geïnstalleerd. Slechts een deel van de respondenten zegt regelmatig updates van deze programma's te downloaden. Ook zouden veel mensen op onbekende e-mails reageren.

Volgens Boele Staal, voorzitter van de NVB, willen de banken hun klanten met de vervolgcampagne niet bang maken, maar hen slechts informeren "dat illegale of verouderde software, het ontbreken van firewalls, actuele anti-virus- en anti-spyware programma's, misbruik in de hand kunnen werken".