Ondanks dat de zogenaamde anti-skimhaak bij betaalautomaten van NS en GVB zeer succesvol is, houden de Nederlandse banken de boot af. Dat blijkt uit een inventarisatie van Webwereld.

"Sinds invoer van de veilige pasinvoer hebben we geen skimmers meer gehad", zegt Eric Trinthamer, woorvoerder van de NS. Sinds augustus 2009 heeft de NS zijn kaartjesautomaten uitgerust met een haak in de strijd tegen skimmers.

Skimmers blijven proberen

Vorige week bleek dat skimmers wel degelijk nog steeds geïnteresseerd zijn in de automaten van de NS. Bij het oprollen van een skimlaboratorium in de regio Rotterdam stuitte de politie onder andere ook op een skimhaak van de NS. Dit betekent volgens Trinthamer niet dat er weer geskimd wordt. "De automaten zijn zo ingericht dat de automaat stopt als de haak eruit gaat", legt hij uit. Mocht een skimmer de haak eruit hebben gehaald en vervolgens aangepast om te skimmen kan hij deze niet weer op een automaat monteren, die houdt er dan automatisch mee op.

Een van de aangetroffen skimhaken, klik voor groot. Bron: Politie Haaglanden.

Het gebeurt ook niet vaak dat er een haak gestolen wordt. "Ik zie dagelijks alle storingen langskomen", zegt Trinthamer. "Deze melding is niet of nauwelijks terug te vinden." De anti-skimhaak werkt volgens de NS zeer goed. Bij de voorganger van de haak, de noppenplaat, was dat wel anders. Binnen een maand konden criminelen weer naar hartenlust skimmen.

De haak is door de NS zelf ontwikkeld omdat er geen oplossing bestond die geschikt was voor de kaartautomaten. Inmiddels is er patent op aangevraagd en is de techniek te koop. Niet alle partijen willen daaraan. Banken proberen het skimprobleem op een eigen manier op te lossen, maar er wordt nog steeds geskimd.

Banken willen niet

Maar ondanks het succes van de anti-skimhaak willen niet alle partijen er aan. ABN Amro ziet technische problemen bij het invoeren van de haak voor geldautomaten. "Die automaten bestaan uit glas en plastic, daar zet je niet zomaar een ijzeren haak op", aldus zegsman Ariën Bikker. Rabobank houdt het wat algemener: "Al onze automaten zijn beveiligd met anti-skimapparatuur. Overigens zijn we doorlopend bezig met beveiligingsoplossingen en volgen we nauwlettend nieuwe ontwikkelingen op het gebied van beveiliging", mailt woordvoerder Cees Nanninga. ING geeft een antwoord van gelijke strekking. Beide banken willen niet op verdere technische details ingaan.

Trinthamer denkt dat er nog iets anders speelt. "Ik denk dat er ook een kostenplaatje aan zit", zegt hij. "Bovendien vinden ze dat ze voldoende tegen skimmers doen."

Interesse uit Australië

Toch is er interesse voor de haak. De GVB, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Amsterdam, heeft de techniek van de NS gekocht voor hun automaten. "Sinds de invoering in november 2010 is er geen enkel skimincident meer geweest", zegt Nicolette Kersbergen, woordvoerster van de GVB. "We zijn samen met de NS de enige in Nederland die de techniek gebruiken." Hoeveel de haak heeft gekost kan Kersbergen niet zeggen.

Ook het buitenland is geïntereseerd in de haak. Volgens Trinthamer zijn dat naast vervoerders ook banken. Wie er precies interesse heeft wil de NS niet zeggen. "Ik moet het erbij laten dat er buitenlandse bedrijven zijn in Europa en Australië die interesse getoond hebben in de veilige pasinvoer. Verder kan ik er niet op ingaan", zegt Trinthamer.

De namen van de bedrijven houdt de vervoerder liever onder de pet. "Tussen interesse tonen en invoering zit een groot verschil." Die interesse bestaat overigens al sinds november 2010. Er is nog geen buitenlands bedrijf die de techniek heeft overgenomen.