Microsoft opent in samenwerking met BCC een kleine 60 servicepunten door heel Nederland. Daar gaat de online XP-waarschuwingscampagne fysiek verder. Vanaf zaterdag 29 maart zijn alle BCC-winkels ruim drie weken voorzien van een speciaal XP-servicepunt. Het BCC-personeel wordt momenteel nog getraind om allerlei vragen over het verouderde OS te beantwoorden.

Een XP-servicepunt bestaat in elke winkel uit een balie waar één of meerdere werknemers alleen maar vragen over Windows XP beantwoorden. In drukke BCC-filialen schuiven daar ook medewerkers van Microsoft zelf aan. De doelgroep zijn vooral 'non-techies', oftewel mensen die nog niets meegekregen hebben van de naderende deadline.

'Geen centraal advies'

Er is volgens BCC geen centraal advies, zoals het overstappen naar een bepaalde versie van Windows. "Het gaat puur om het helpen van mensen die weinig afweten van de levensduur van XP maar daar wel vragen over hebben. Voor hen staat er altijd iemand paraat bij de balie. Er zijn nog veel mensen die nog niet voldoende hebben meegekregen dat de ondersteuning na 8 april stopt. Het leeft nog niet voldoende bij hen", laat BCC-woordvoerder Jeroen Blank weten in een reactie.

Microsoft heeft vooral vanwege het landelijke bereik gekozen voor BCC. De elektronicaketen verkoopt zelf onder meer laptops en tablets met Windows 8. Maar ook Windows 7 is er nog altijd als softwarepakket verkrijgbaar.

Een leven zonder Windows XP. Webwereld en Computerworld brengen in deze maanden onder de naam XPocalypse de gevolgen in kaart van het besluit van Microsoft om de ondersteuning op het meest populaire besturingssysteem ooit te stoppen. Volg het dossier XPocalypse en geef je mening!