Volgens de bedrijven - waaronder Microsoft, AOL Time Warner en Sun – zullen nieuwe privacywetten het bedrijfsleven jaarlijks miljarden dollars kosten. Om die stelling te onderbouwen presenteerden de bedrijven maandag vier studies waaruit de negatieve gevolgen van privacywetgeving voor de Amerikaanse economie zou blijken. Dat meldt The Wall Street Journal. Nu verdienen bedrijven nog geld door informatie over internetgebruikers door te verkopen en met elkaar uit te wisselen. Als de privacywetten die nu behandeld worden in het Amerikaanse Congres, worden aangenomen, zal dat niet meer mogelijk zijn, zo vrezen de bedrijven. Zo zouden de negentig grootste financiële instellingen jaarlijks 17 miljard dollar aan extra kosten krijgen door de nieuwe privacywetten. Ook consumenten zullen onder de privacywetgeving te lijden hebben, volgens de onderzoeken. Consumenten zouden jaarlijks 1 miljard dollar meer kwijt zijn, omdat de producten bij internetwinkels als gevolg van de privacywetgeving duurder worden. Daarnaast waarschuwen de bedrijven dat nieuwe privacywetgeving ertoe zal leiden dat fraude via internet zal toenemen. De reden: als een webwinkel de adresinformatie niet meer kan verifiëren bij een creditcardmaatschappij, dan is het ook lastiger om fraudeurs te achterhalen. Ondertussen weigeren diverse direct-marketingbedrijven inzicht te geven in de informatie die ze over consumenten verzamelen. Junkbusters, een organisatie die spam en telemarketing bestrijdt, had daarom gevraagd, zo meldt TechWeb. "We willen dat bedrijven open en eerlijk zijn over de profielen die ze bijhouden van mensen", aldus Jason Carlett, directeur van Junkbusters, tegenover TechWeb. "Omdat ze weigeren aan ons verzoek gehoor te geven, is de enige conclusie die we kunnen trekken, dat ze iets te verbergen hebben."