Dit stellen juridische specialisten tegenover BBC News. "Dit is overduidelijk een zaak waar werkgevers een directe verantwoording hebben tegenover hun werknemers", zo meent bijvoorbeeld jurist Brian Bandey. Hij is van mening dat bedrijven er alles aan moeten doen om de vaak zeer expliciete spamberichten tegen te houden voordat ze op het scherm van de werknemers bereiken. Als dat wel gebeurt, kunnen ze hun werkgever aanklagen voor geleden emotionele schade. Een onderzoek van Symantec dat eerder deze week werd gepubliceerd, bracht aan het licht dat spam een steeds groter probleem is voor bedrijven. Eenderde van de ondervraagde bedrijven meldt een `enorme toename' van de hoeveelheid ontvangen spam in de laatste zes maanden. Verder zegt 40 procent dat spam inmiddels meer dan de helft van alle ontvangen mail bedraagt. Een kleine troost: op de redactie van WebWereld is het percentage spam de laatste tijd naar schatting meer dan 90 procent van de totale mailvloed. Een aantal bedrijven zou zelfs zeer drastische maatregelen overwegen om van het probleem af te komen: e-mail compleet afschaffen.