Websites als Reputationdefender.com en Defendmyname.com bieden diverse diensten aan die ervoor zorgen dat rancuneuze blogpostings van voormalige geliefden of foto's van dronken uitbarstingen, niet meer getoond worden in Google.

En dergelijke diensten blijken nuttig, want uit onderzoek van vacaturesite Careerbuilder.com blijkt dat 26 procent van 1150 ondervraagde managers zoekmachines gebruikt om sollicitanten door te lichten. 12 procent van de ondervraagden gebruikt sociale netwerksites zoals Facebook of Myspace in de sollicitatieprocedure.

Van deze 12 procent blijkt bijna tweederde (63 procent) wel eens een kandidaat gediskwalificeerd te hebben op grond van de inhoud van diens persoonlijke pagina. De twee meest genoemde redenen hiervoor zijn het aantreffen van leugens over de kwalificaties en bewijs voor crimineel gedrag van de sollicitant.

Gat in de markt

Nieuwe bedrijven springen in op de toenemende onderzoeksdrift van personeelsfunctionarissen. Reputationdefender.com zoekt voor 10 dollar per maand op internet naar je naam, naar eigen zeggen ook 'voorbij Google' in afgeschermde websites. Voor dat bedrag krijg je slechts een verslag van de bevindingen. Voor 30 dollar per maand belooft het bedrijf ervoor te zorgen dat links naar belastende websites niet verschijnen in online zoektochten.

Concurrent Defendmyname.com gaat nog verder en biedt de dienstverlening ook aan aan bedrijven, die bijvoorbeeld hun imago willen opveizelen. Oprichter Rob Russo van Defendmyname creëert links naar sites en blogs met positieve vermeldingen, om de negatieve zoekresultaten te 'begraven', zo meldt Reuters.

Overigens blijkt uit het onderzoek van Careerbuilder.com dat 64 procent van de managers in de online gevonden informatie juist bevestiging vindt voor het aannemen van personeel.