Sinds dinsdag regent het klachten, onder meer bij de nieuwsgroep nl.internet.misbruik. FEM/DeWeek nodigt in de mail uit een proefabonnement op het economietijdschrift te nemen. Het is nog niet duidelijk hoe de Amsterdamse spammer aan de adressen is gekomen. Afzender van de ongevraagde mail is Select my mail, een organisatie die nauw verbonden is met AbFab. FEM/DeWeek was dinsdagmiddag niet bereikbaar voor commentaar. De mail is ondertekend door hoofdredacteur Jeroen Smit. 'Mocht u reeds abonnee zijn van FEM/DeWeek, dan verontschuldigen wij ons voor het versturen van deze e-mail', schrijft het blad in het mailtje. Hoofdredacteur Smit lijkt zich echter niet bewust van het omstreden karakter van spam.

Negatief

Eerdere spamacties van AbFab zorgden voor een stroom van negatieve reacties. Zo stuurde het bedrijf ongevraagd reclame per e-mail voor Amev, NRC Handelsblad, Reader's Digests, De Telegraaf en Euronet. Een aantal van de betreffende ondernemingen besloot daarop zijn excuses aan te bieden. Zo schreef NRC Handelsblad: `Zoals we hadden kunnen en moeten weten is ongevraagde reclamemail op internet een hoofdzonde, die daar bekendstaat als 'spam'. In onze eigen krant is er in de rubriek van Marie-José Klaver (...) nogal wat aandacht aan besteed. We zullen dus nooit meer zo'n wervingsactie per e-mail voeren.' In een reactie merkt AbFab op dat de ontvangers van zijn berichten via selectmymail.com ervoor kunnen kiezen geen mail meer te ontvangen. Maar tegenstanders van reclame per e-mail ontraden de ontvangers van spam om in te gaan op de mogelijkheid je e-mailadres te laten verwijderen. Een dergelijke reactie betekent voor de spammers immers een bevestiging van het bestaan van het adres. Bovendien is het de wereld op zijn kop, vinden de spam-bestrijders: laat de reclamemakers zelf maar zorgen dat ze alleen e-mail versturen naar mensen die daarop zitten te wachten. AbFab zelf heeft het overigens liever niet over spam, maar over 'opt-out e-mail marketing'. Klachten daarover vindt het bedrijf vaak overtrokken. `Het aantal klagers komt overeen met het aantal mensen dat antwoordt: 'Goh, wat leuk dat we e-mail van u ontvangen, ik maak al jaren gebruik van uw product of dienst.'