Uit een steekproef van het AD bleek dat 14 van de 20 onderzochte webwinkels dusdanig onvoorzichtig omgaan met persoonsgegevens, dat deze informatie eenvoudig door criminelen te achterhalen is.

Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens moeten internetwinkels ervoor zorgen dat persoonlijke gegevens niet voor buitenstaanders zichtbaar zijn. Uit het onderzoek, waarbij het AD de hulp inschakelde van een hacker, blijkt dat dit niet altijd het geval is.

Onder meer bij Bart Smit, Albert Heijn en V&D zijn de gegevens onderschept. Bij sommige webshops worden ook de gebruikersnaam en het wachtwoord onbeveiligd verzonden. Enkele winkels bij wie dit mogelijk is zijn de Free Record Shop, Kijkshop en Overtoom.

CBP bezorgd

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) gaat het onderzoek bestuderen. De betreffende winkels laten in de krant weten geschrokken te zijn van de resultaten, en hebben direct maatregelen aangekondigd. Bij enkelen was al langer bekend dat de digitale winkel niet veilig was.