De Britse regering stelde daartoe dinsdag nieuwe regels op, zo meldt de Financial Times. Volgens de regels zullen bedrijven en organisaties op 'routinematige' basis toegang krijgen tot al het e-mail- en telefoonverkeer van medewerkers. Op die manier kunnen zij controleren of de e-mails en telefoongesprekken van werknemers zakelijk of privé zijn. In een eerder stadium was er nog sprake van dat bedrijven voor het grootste deel van hun controle de toestemming van zowel de zender als de ontvanger van e-mailberichten moesten verkrijgen. Maar de verantwoordelijke staatssecretaris Patricia Hewitt liet weten dat van die voorwaarde afgezien is. De Britse vakbonden hebben de plannen fel bekritiseerd. Volgens hen geeft het kabinetsbesluit bedrijven carte blanche om vrijwel alle communicatie op een werkplek te bespioneren. Met een beroep op de Human Rights Act, de wet op de mensenrechten, willen de bonden het besluit aanvechten. Uitwijken naar webmail geen privacygarantie In Groot-Brittanië is de controle op e-mailverkeer van werknemers door bedrijven nu wettelijk vastgelegd, het bestaan van die praktijk is natuurlijk genoeglijk bekend. Veel werknemers gebruiken daarom webmaildiensten als Hotmail om tijdens werktijd persoonlijke e-mailtjes te sturen. Zij doen dat in de veronderstelling dat webmail minder privacygevoelig is, maar CNet haalt een beveiligingsexpert aan die nog eens onderstreept dat ook dergelijke mailtjes op simpele wijze onderschept en gelezen kunnen worden. "In wezen wordt de informatie gewoon als tekst verstuurd via een draadje. En iedereen die zich aan dat draadje bevindt, binnen of buiten het bedrijf, kan de tekst onderscheppen en lezen of veranderen", aldus David Kennedy, directeur van de researchafdeling van ICSA.net, een bedrijf dat verzekeringen levert op het gebied van computerbeveiliging.