De Government Communications Headquarters (GCHQ), de surveillancetak van de Britse inlichtingendiensten, gaat vanaf eind oktober 2007 werven ín verschillende computergames, zo meldt de International Herald Tribune.

De veiligheidsdienst, het zusje van de bekendere MI5 en MI6, wil zo een jonge, computerbekwame doelgroep aanspreken voor een spannende baan als 'bureauspion'.

De boodschap 'Carrière maken bij de Britse inlichtingendienst' zal binnenkort voor een maand te zien zijn op virtuele reclameborden in games als 'Splinter Cell', 'Need for Speed Carbon' en 'Enemy Territory: Quake Wars'.

GCHQ maakt hiervoor gebruik van de diensten van reclamebedrijf Massive, sinds vorig jaar eigendom van Microsoft, dat gespecialiseerd is in zogenaamde 'in-game' marketing.

Ook MI5 en MI6 zoeken de laatste jaren veel openlijker naar nieuw personeel, ondermeer door het doorprikken van de 'licence to kill'-mythe en andere James Bond stereotyperingen. Steeds meer spionage- en surveillanceactiviteiten vinden immers plaats via het internet.

Zo adverteerde MI6 onlangs in de krant met de slogan: "Bescherm je land. Vanachter je bureau."