EU-commissaris voor ICT en Telecom Viviane Reding heeft dinsdag in Straatsburg zorgen geuit over de manier waarop het sociale netwerk met persoonsgegevens omgaat. Ze valt vooral over een recente wijziging in de standaardinstellingen, waardoor veel profielen van gebruikers voor iedereen toegankelijk zijn geworden.

Tot december was de standaardinstelling dat alleen vrienden een profiel konden zien. Gebruikers konden er zelf voor kiezen hun berichten openbaar te maken voor iedereen. Na de wijziging is dat precies andersom. Maar veel Facebook-leden klikten het popup-scherm met de mededeling hierover achteloos weg. 'Brussel' onderzoekt of er tegen Facebook stappen zijn te ondernemen, schrijft EurActiv.

'Denk na voordat je post'

De Europese Commissie presenteerde dinsdag ook een rapport over privacy op sociale netwerken. In dat onderzoek scoorde Facebook nog goed, maar de onderzoekers gingen uit van de situatie tot december. De post van Reding wordt overgenomen door Neelie Kroes.

Brussel lanceerde dinsdag, in het kader van de Safer Internet Day, een campagne om jongeren te wijzen op de gevaren van sociale netwerksites. Volgens een Europese onderzoek maakt zeker de helft van hen zich geen zorgen bij het achterlaten van persoonlijke gegevens op internet. De nieuwe campagne heeft als slogan 'Denk na voordat je post'. Reding riep bedrijven als Facebook op tot betere voorlichting in taal die jongeren begrijpen.

Mobiel sociaal netwerk

Het aantal sporen dat gebruikers van sociale netwerken achterlaten groeit nog meer door de toename van het mobiele gebruik van de sites. ENISA, het EU-agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging, waarschuwde dinsdag dit mobiele gebruik zorgt voor nieuwe risico's rond privacy en beveiliging. Het agentschap somt 17 'gouden regels' met betrekking tot mobiele sociale netwerken op.

In 2012 zal 20 procent van de mobiele telefoonklanten op hun toestel sociale netwerken bezoeken. Dat zijn in totaal meer dan 800 miljoen mensen wereldwijd.

Explosie content delen

Facebookgebruikers zijn ondanks de privacyrisico's de afgelopen maanden juist flink meer informatie, zoals foto's, filmpjes en links, met elkaar gaan delen. Uit nieuwe cijfers van Facebook blijkt dat gebruikers vijf miljard stukjes webinhoud per week met elkaar delen. Dat is vijf keer zoveel als in juli. Facebook heeft sinds vorige week meer dan 400 miljoen leden wereldwijd.