"Digibewust zijn betekent dat je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van digitale middelen zoals internet, e-mail, chatten, online betalen et cetera, terwijl je je tegelijkertijd bewust bent van de mogelijke gevaren en risico's ervan en wat je daaraan kunt doen", zo stellen de initiatiefnemers.

De publiekscampagne wordt ondersteund door onder meer het ministerie van Economische Zaken, KPN, Microsoft, de Waarschuwingsdienst, de Consumentenbond, Kennisnet, TPG Post, VNO-NCW en de ANWB.

"Consumenten voelen zich - terecht – onveilig op internet, maar het is voor een leek moeilijk zich goed te beveiligen", stelt de Consumentenbond. Daarom vindt de consumentenorganisatie dat computerleveranciers, internetproviders en dienstenaanbieders moeten zorgen voor 'ingebakken' computerbeveiliging.

"Consumenten hoeven hierdoor zelf niet meer hun beveiliging aan te schaffen en in te stellen, want die maakt dan onderdeel uit van het product of de dienst", aldus de Consumentenbond.

Om hier aandacht voor te vragen, overhandigt de bond de Technologiecommissie van de Tweede Kamer woensdag een lijst met tienduizend handtekeningen van mensen die veiligere digitale producten en diensten willen.

De Consumentenbond is overigens niet de eerste organisatie die pleit voor veilige computerproducten en -diensten. In 2003 vond de Safe Internet Foundation ook al dat providers verantwoordelijk moeten worden voor een veilig internet zonder hackers, virussen en spam.