Onder de naam Stop Fingerprinting voert het door de Franse overheid gesteunde onderzoeksinstituut INRIA een campagne tegen fingerprinting, het volgen van internetgebruikers via de unieke samenhang van kenmerken van browsers die de mensen gebruiken.

Er wordt eerst door INRIA een test gedaan met een add-on voor Firefox en Chrome. Die add-on gaat na hoe vaak de parameters binnen de browsers veranderen, door bijvoorbeeld een update, het toevoegen van een plugin of door andere oorzaken. Door de snelheid (of het ontbreken ervan) in kaart te brengen, willen de wetenschappers bekijken of het zin heeft een oplossing voor fingerprinting in die richting te zoeken.

Oplossingen werkten tot nu toe niet

Er zijn immers plugins beschikbaar die zorgen voor een regelmatige verandering van de parameters van de browser, juist om fingerprinting tegen te gaan. Maar er is ook alweer technologie beschikbaar die websiteeigenaren en reclameaanbieders in staat stellen dergelijke veranderingen te negeren en toch de browser en dus de unieke eigenaar te blijven identificeren.

Fingerprinting is een techniek die gebruikt wordt als vervanging of aanvulling op tracking cookies. Nu er steeds meer obstakels worden geplaatst in het gebruik van tracking cookies en browserleveranciers hun producten standaard met cookiesblokkade (gaan) aanbieden, kan fingerprinting nog eens groot worden.