Het College Bescherming Persoonsgegevens onderzoekt of het Hilversumse Advance met de registratie van allerhande gegevens van 2,2 miljoen Nederlanders zich mogelijk niet houdt aan de privacywet, meldde de Volkskrant zaterdag. Via tien sites, die soms zijn gekoppeld aan tv-programma's van RTL en SBS, verzamelt Advance gegevens over seksuele voorkeuren, lidmaatschap van vakbonden of levensovertuiging.

Voor de verwerking van dat soort gegevens geldt een zwaardere toestemmingsvereiste dan voor gewone persoonsgegevens. Toestemming geven met een enkele muisklik is wellicht niet toereikend. Ook is het de vraag of Advance een gerechtvaardigd belang heeft om de data te bewaren en door te verkopen aan derden.

Viagra en spam

De vragenlijsten op de sites van Advance gaan onder meer leefgewoonten, financi├źn, seksuele voorkeuren, ziekteverleden en drugsgebruik. Na het invullen van alle vragen moet de bezoeker akkoord gaan met verstrekken van gegevens aan partners van Advance, anders krijgt hij de uitkomst van de test waar hij net veel tijd aan heeft besteed niet te zien.

In de voorwaarden staat dat de bezoeker instemt met gebruik van zijn gegevens om per post, telefoon, sms, e-mail en andere middelen aanbiedingen van de partners te ontvangen.

Advance voegt antwoorden in de online tests samen voor het samenstellen van gedetailleerde profielen over mensen. De gegevens zouden zijn doorverkocht aan andere bedrijven, waaronder farmaciereus Pfizer, fabrikant van Viagra. Ook zouden mailadressen van mensen die de tests hebben ingevuld zijn gebruikt voor het versturen van reclamemails.

Het bedrijf stelt zich wel aan de wet te hebben gehouden, schrijft De Volkskrant. Het CBP heeft de kwestie nu in onderzoek. Advance is voor 30 procent in handen van de investeringsmaatschappij van Joop van den Ende.

Partners teleurgesteld

Advance beheert sites als JeEchteLeeftijd.nl, Wordikrijk.nl, Gonogo.nl en Meervoorminder.nl. Het bedrijf werkt soms ook samen met partners, zoals budgetorganisatie Nibud voor Meervoorminder.nl. Nibud liet de Volkskrant weten teleurgesteld te zijn in de handelswijze van Advance.

FNV was partner van Advance rond GoNoGo.nl. Mensen die op die site invulden geen lid te zijn van een vakbond ontvingen later mails met argumenten om dat toch te worden.

'Juist leuk'

Directeur Frans de Vries van Advance zegt in de Volkskrant dat zijn bedrijf geen misbruik zou maken van de gegevens die het verzameld. Volgens hem vinden mensen 'het juist leuk relevante reclame en aanbiedingen te ontvangen'.

De Vries: "Als ik niet rook, hoef je me niet lastig te vallen met adviezen over stoppen met roken." Van circa 300.000 mensen weet Advance meer dan 100 persoonskenmerken.

Peiling

In een peiling op de site van de Volkskrant geeft 47 procent van tweeduizend bezoekers aan geen testjes meer in te vullen op internet. Een krappe meerderheid was het eens met de stelling 'zodra je iets op internet invult, ligt het op straat'.