Woensdag heeft Chello de eerste e-mailserver uitgerust met SpamCop. In de komende week volgen de overige e-mailservers. "Op deze manier hopen we op korte termijn grote hoeveelheden spam te weren en de wachttijden voor e-mail te bekorten", aldus Ronald van der Aart van de kabelaanbieder. In de afgelopen weken had Chello te kampen met grote e-mail vertragingen door de enorme hoeveelheden spam die naar abonnees van de provider werden verstuurd. Door nieuwe servers te plaatsen en door alle inkomende mail te controleren op spam, hoopt Chello de situatie te verbeteren. Ook de uitgaande e-mail zal worden gecontroleerd met de zwarte lijsten van SpamCop. Klanten van Chello waarover klachten binnenkomen bij SpamCop, worden geblokkeerd: zij kunnen geen e-mail meer versturen. In veel gevallen gaat het daarbij om internetgebruikers wier pc is gekaapt door spammers. "Die klanten kunnen contact opnemen met de helpdesk en worden verder geholpen", aldus Van der Aart.

Integriteit

Volgens Van der Aart is de controle op uitgaande mail nodig om 'de integriteit van het netwerk te waarborgen'. "Als er vanaf het adres van één van onze abonnees spam wordt verstuurd, bestaat het gevaar dat een e-mailserver van ons elders op een zwarte lijst komt te staan en wordt geblokkeerd. Daardoor worden ook andere abonnees gedupeerd." SpamCop kwam eerder deze week in het nieuws omdat één van de mailservers van Planet Internet op de zwarte lijst terecht was gekomen. Daardoor liepen abonnees van Planet het risico dat hun mail niet aankwam als ze berichten verstuurden naar abonnees van providers die gebruikmaken van de diensten van SpamCop. Volgens Van der Aart wegen de voordelen van SpamCop op tegen de nadelen."Het systeem van SpamCop is heel dynamisch. 48 Uur nadat de laatste klacht over een bepaald ip-adres binnenkomt, wordt het betreffende ip-adres van de zwarte lijst verwijderd."