In navolging van grote internetbedrijven Facebook, Google en Yahoo is ook content deliverynetwerk CloudFlare met een beloningssysteem voor white-hat hackers gekomen. Maandag startte een programma waarbij het bedrijf dat websites cachet geen geldbedragen, maar t-shirts aan vinders van veiligheidslekken weggeeft.

Wie een bug bij CloudFlare aanmeldt, maakt kans op een "exclusief t-shirt" waarop de leus "Venator Errorum" is te lezen, samen met een afbeelding van een insect. Grofweg vertaald betekent dit "jager op vergissingen". Naast t-shirts geeft CloudFlare ook abonnementen op zijn Pro-dienst weg en neemt het de beste bughunters op in een "Hall of Fame".

CloudFlare loopt door niet te werken met geldbedragen het risico dat premiejagers hun gevonden bugs liever aan cybercriminelen verkopen dan ze te delen met het netwerk. Om deze reden stopte Yahoo in oktober met zijn eigen t-shirts programma nadat een securitybedrijfje de leverancier onder druk had gezet met vier serieuze kwetsbaarheden en Yahoo alleen waardebonnen en shirts wilde verstrekken. Sindsdien geeft het per bug 150 tot 15.000 dollar weg.

Microsoft gaf in oktober nog 100.000 dollar weg aan een onderzoeker die een bug in Windows 8.1 had gevonden. Google verhoogde in februari de beloningen flink voor het vinden van bugs in Chrome.