Al in november 1999 lanceerde de consumentenbond het WebTrader-keurmerk dat de consument er op moet wijzen dat hij te maken heeft met een veilige winkel op internet. WebTrader is een Europees initiatief. Sinds kort is daar het Koophits keurmerk bijgekomen, een initiatief van internetbedrijf Qpit dat de site Koophits.nl ontwikkeld heeft. Koophits is een site met links naar diverse webshops. "We vonden het een goed idee om een keurmerk in het leven te roepen om de consument van dienst te zijn", zegt Toine van Kastel van Qpit."Dan weet de consument dat hij te maken heeft met een betrouwbare winkel waarbij hij in geval van een geschil niet tegen een muur oploopt. Met behulp van een keurmerk kan de consument het kaf van het koren scheiden." Het Webtrader-keurmerk van de Consumentenbond èn het Koophits Keurmerk. Is het Webtrader-keurmerk alleen niet goed genoeg? "Het Webtrader-keurmerk voldoet zeker. Maar meerdere keurmerken maken het alleen maar betrouwbaarder voor de consument", zegt Van Kastel. Koophits zegt dat ze de lat hoog leggen bij de selectie van winkels die eventueel in aanmerking komen voor het keurmerk. "Je komt als webwinkel niet zomaar aan ons keurmerk. We stellen bijvoorbeeld hoge eisen op het gebied van veilig betalen, vertrouwelijkheid van klantgegevens en service." Op dit moment hebben vijf websites het Koophits-keurmerk toegewezen gekregen, waaronder online kledingwinkel Score, dat eerder negatief in het nieuws kwam vanwege veiligheidsproblemen. "Van de grote spelers in de wereld van e-commerce hebben we nog Hot-Orange.com in behandeling. Het duurt niet lang meer of deze winkel heeft ook ons keurmerk."