Fraudeurs hebben jarenlang soortgelijke technieken gebruikt, maar tot voor kort deden ze dit vooral door kleine aankopen te doen bij online winkels. Tegenwoordig zijn online sites echter veel beter in het identificeren en blokkeren van frauduleuze transacties en daarom zijn criminelen aan het uitwijken naar alternatieven, zo stelt Zulfikar Ramzan van Symantec.

"Een charitatieve organisatie misbruiken om een gestolen creditcard te checken is een relatief nieuwe techniek en waarschijnlijk wordt het alleen gebruikt door een klein aantal van de wat slimmere fraudeurs", aldus Ramzan.

Ramzan legt uit dat creditcardnummers ondergronds worden verkocht op zogenaamde 'carder'-forums. De donaties worden volgens Ramzan gedaan door mensen die een creditcardnummer kopen en een laatste test willen doen om te zien of het nummer daadwerkelijk werkt.

Zo was het Rode Kruis vorige maand gedwongen om maar liefst 7.000 dollar terug te storten als gevolg van 700 gevallen van creditcardfraude. Carrie Martin, een woordvoerster van het Rode Kruis, laat weten dat er routinematig dit soort activiteiten plaatsvinden.

Hoewel het fraudegeld in het niet valt met de zes miljard dollar die het Rode Kruis jaarlijks weet binnen te halen, is het voor de organisatie toch een kostbare bezigheid. "We moeten ook mensen betalen die zich alleen bezighouden met fraude", aldus Martin.