Vervoersverzekeraar TVM heeft de transport- en logistiekbranche gewaarschuwd voor fraude via zogeheten vrachtuitwisselingssystemen. Bulgaarse criminelen doen zich op die platforms voor als betrouwbare partners en krijgen zo complete ladingen in handen. TVM zegt nu te maken te hebben met twee zaken waarbij de Bulgaren de hand hebben weten te leggen op ladingen vlees.

"De schade loopt daarin alleen al in de tonnen", zegt Jaap Stalenburg, woordvoerder van TVM. Het is niet de eerste keer dat de verzekeraar met deze vorm van oplichting te maken krijgt. Twee jaar geleden wist een Nederlandse dadergroep vijf keer een lading elektronica in handen te krijgen. De schade liep toen in de miljoenen euro's. Die daders zijn gepakt en veroordeeld.

Kopieergedrag

"Maar je krijgt kopieergedrag", zegt Stalenburg, "en nu blijken het Bulgaren en Roemenen te zijn." Hij zegt dat TVM al jaren waarschuwt tegen dit soort praktijken en vindt het een verantwoordelijkheid van de vervoerders om nauwgezet na te gaan met wie ze zaken doen.

Volgens TVM maken de criminelen gebruik van een bestaande account bij een van de in de branche bekende vrachtuitwisselingssystemen. Daarbij wijken de door de Bulgaren opgegeven adressen en contactgegevens af van de werkelijke accounthouder. Dat het account niettemin beschikbaar is voor de criminelen noemt TVM opmerkelijk. “Momenteel wordt onderzocht hoe dit heeft kunnen gebeuren", schrijft de verzekeraar in een verklaring.

Zeer professioneel

TVM waarschuwt de branche dus alert te zijn bij het vergeven van opdrachten via de vrachtuitwisselingssystemen. De door de criminelen gebruikte bedrijfsnaam in de laatste fraudezaken is die van AL-VI Logistics uit het Bulgaarse Petrich.

De criminelen gaan zeer professioneel te werk, zo blijkt uit de gegevens van TVM. Vergunningen en verzekeringsdocumenten worden vervalst en na het verkrijgen van de opdracht en het laden van de goederen, wordt door de criminelen nog telefonisch contact gezocht met de opdrachtgever. Die wordt dan om de tuin geleid met de mededeling dat er vertraging is ontstaan bij de aflevering door panne aan de vrachtwagen. Daardoor krijgen de Bulgaren extra tijd om sporen uit te wissen.

Via Hotmail en Gmail

De criminelen gebruiken emailaccounts van Hotmail of Gmail en voeren telefoongesprekken via prepaidnummers die, nadat de vracht stilletjes is weggesluisd, niet meer bereikbaar zijn. "Onze experts onderzoeken nu hoe die criminelen de vrachtuitwisselingsplatforms hebben kunnen binnendringen", zegt Stalenburg. "Daarover is nog niet veel duidelijkheid." Het landelijk parket van het Openbaar Ministerie onderzoekt eveneens de zaak.

Vrachtuitwisselingssystemen bestaan al heel lang en stammen zelfs nog uit het pre-internettijdperk, toen er nog gebruik werd gemaakt van Videotext. Er worden tienduizenden vrachten per dag verhandeld tussen transporteurs en expediteurs. De bedoeling is dat vrachtvervoerders kunnen intekenen op aangeboden vracht, die dan meestal wordt gegund op basis van prijs.