De nieuwe campagne van Currence, verantwoordelijk voor het pinverkeer in Nederland, is een iets aangepaste versie van een eerdere oproep twee jaar geleden. Toen lag de nadruk op 'de kwaadwillende' die over de schouder meekijken bij pintransacties. Bij de huidige campagne worden de risico's van het skimmen benadrukt.

Bob Goulooze, woordvoerder van Currence, vindt dat er veel veranderd is in twee jaar tijd. "We hebben een stijgende lijn qua fraudegevallen gezien. Omdat Nederland nog niet werkt met de moderne chip maar nog steeds met de magneetstrip is ons land nog steeds de place to be voor skimmers."

Mottenballen

De campagne is uit de mottenballen gehaald omdat deze twee jaar geleden volgens Goulooze aardig succesvol was. 'Uit onderzoek bleek dat vooral jeugdige pinners en jongere mannen onzorgvuldig met hun pintransacties omgingen. De campagne 'Houd je hoofd erbij' is erg confronterend en bevat de kernboodschap.'

De kernboodschap is het afschermen van de pincode. Vooral vanwege mogelijke camera's. "Door camera's op te hangen proberen skimmers een tweetal gegevens te achterhalen: de gegevens op de pas en de pincode. Ze hebben alle twee de gegevens nodig om kwaad te doen. Door simpel de hand ervoor te houden kan je al verhinderen dat ze tenminste één daarvan niet kunnen zien."

NS waarschuwt al

Dat skimmers veelvuldig aan pin- en betaalapparaten zelf sleutelen en dat de pinautomaat zelf een risico vormt, daar valt volgens Goulooze weinig aan te doen door het publiek. "Maar het is heel goed te voorkomen. Bijvoorbeeld de NS-situatie. Op het kaartjesapparaat zitten al stickers geplakt met 'scherm af, scherm af' en het verschijnt nog eens op het scherm. Allemaal om te wijzen op het mogelijke cameraatje. Maar blijkbaar is de campagne nodig omdat het nog steeds niet duidelijk genoeg is."