Volgens John Thompson, directeur van Symantec, is de verandering in tactiek al langer zichtbaar, maar is een en ander onlangs in een stroomversnelling gekomen. Hij hield donderdag een speech op de Symantec Vision-conferentie in Tokyo.

"Waar hackers een paar jaar geleden nog gefocust waren op het aanvallen van machines en websites, nemen we nu plotseling een significante verschuiving waar in het type aanvallen", stelt Thompson. "De aanvallen van vandaag zijn gerichter, vallen minder op en hebben het doel financiële schade aan te richten."

Bill Robbins, hoofd van Symantec Azië, stelt dat bedrijven vanwege deze tactiekverandering meer tijd en energie moeten steken in de 'bewaking aan de poort'. "Bedrijven moeten controleren welke gebruikers bij informatie in hun databases kunnen komen en wie de informatie manipuleert."

Vooral middelgrote bedrijven moeten wakker worden, waarschuwt Robbins. "Voor hackers is het creditcardnummer van het grootste bedrijf ter wereld net zoveel waard als dat van een bedrijf op de 48.000ste plek." Bron: Techworld