Een medewerker van Ziggo is een onversleutelde laptop kwijtgeraakt met persoonlijke gegevens van ruim 40 duizend klanten die onlangs contac hadden met de helpdesk. Dat meldt Nu.nl zaterdag. Op de gestolen laptop stonden klantnummers, namen, mailadressen, postcodes, geslacht en de laatste vier cijfers van het bankrekeningnummer. Ook het onderwerp van het helpdeskgesprek stond vermeld.

Ziggo heeft klanten per brief ingelicht over het datalek. Ook heeft de provider het lek gemeld bij de Autoriteit Consument en Markt. Daartoe is het bedrijf wettelijk verplicht.

Tegen de regels

De laptop was van een medewerker van de afdeling 'onderzoek' die een statistische analyse op het helpdeskbestand wilde uitvoeren. Dat was in strijd met de interne regels. Medewerkers zouden dit alleen op de server mogen doen, niet op hun eigen laptop.

De verouderde laptop was bovendien onversleuteld. Nieuwe bedrijfslaptop zijn bij Ziggo wel standaard versleuteld. Er zijn geen wachtwoorden gestolen. Volgens Nu.nl waarschuwt Ziggo intern voor het risico dat iemand anders namens een klant kan bellen.