Daarmee komen gaming trojans nu even vaak voor als banking trojans, zo blijkt uit de white paper 'Securing Virtual Worlds Against Real Attacks' (pdf) die is opgesteld door security-onderzoeker Igor Muttik van McAfee. Eerder dit jaar schatte het antivirusbedrijf nog dat 20 tot 30 procent van alle password stealers wordt gemaakt met het doel om de inloggegevens van gamers buit te maken.

Net zoals bij banking trojans is geld het belangrijkste motief voor het maken van password stealers voor games. Aanvallers verkopen de goederen van een gekaapt game-personage en ruilen het virtuele geld in voor echt geld. Volgens het nieuwe rapport van McAfee is met name in Azië veel cybercrime inmiddels game-gerelateerd. In Taiwan zou inmiddels 37 procent van alle gerapporteerde cybercriminaliteit betrekking hebben op online gaming.

Deze week werd bovendien bekend dat een password stealer nu zelfs is doorgedrongen tot in het Internationale Ruimtestation ISS. De malware Gammima.AG (een worm die probeert om gevoelige informatie te stelen van spelers van diverse games) heeft zich genesteld op enkele laptops in het ruimtestation.

McAfee is niet het eerste bedrijf dat waarschuwt voor password stealers die het hebben voorzien op online gamers. In juni maakte Microsoft bekend dat het bedrijf met behulp van de Malicious Software Removal Tool (MSRT) in één dag 700.000 computers had geschoond van de wachtwoorddief Taterf. Daarmee bleek Taterf veel verder verspreid dan bijvoorbeeld de Storm Worm.

Bron: Techworld