De gestolen klantgegevens bevatten onder meer creditcardgegevens, bankrekeningnummers en andere persoonlijke informatie, zo heeft Fidelity National Information Services zelf bekendgemaakt.

"Het herinnert ons eraan dat zelfs de beste beveiligingssystemen niet immuun zijn voor werknemers met kwade bedoelingen", zegt Renz Nichols, president van dochterbedrijf Certegy Check Services in een persverklaring.

De bewuste databasebeheerder is nadat het bedrijf in mei de diefstal ontdekte, ontslagen. De gestolen gegevens zouden zijn verkocht aan een datahandelaar, die op zijn beurt de gegevens heeft doorverkocht aan diverse marketingbedrijven.

Certegy is bij het onderzoek geholpen door de Amerikaanse geheime dienst waardoor het spoor kon worden herleid naar het bedrijf dat de (illegaal verkregen) bronbestanden had aangeleverd.

Dit bedrijf bleek eigendom te zijn van een medewerker van Certegy, die onder meer de toegangsrechten beheerde. "We hebben vijf databasebeheerders en ondernemen stappen zodat we precies weten wat ze in de systemen doen", aldus Nichols. Bron: Techworld