Veel gebruikers van sociale netwerken ergeren zich eraan dat ze bij iedere aanmelding op een nieuw netwerk dezelfde data opnieuw moeten invoeren. Door gebruik te maken van Dataportability kan dit probleem opgelost worden, bepleit Chris Saad, medeoprichter van DataPortability.org op The Next Web Conference in de Westergasfabriek in Amsterdam.

Het idee achter dataportabiliteit is dat gebruikers in staat moeten zijn hun data en identiteit te verplaatsen, delen en controleren. Daarnaast moeten ze het kunnen distribueren naar verschillende platformen.

Ook voordelen voor bedrijven

Dat is niet alleen handig voor consumenten, het biedt ook voordelen voor internetondernemers. "Als gebruikers zich aanmelden heeft een website als Facebookof Google geen idee wat de gebruiker op andere sites doet", aldus de Australiër. "Google weet bijvoorbeeld niet welke boeken je bij Amazon koopt. Met datapotibility kan dat wel." Daarmee zouden bedrijven op een eenovoudige manier meer informatie over hun gebruikers kunnen vergaren. Daarmee kunnen zij bijvoorbeeld meer relevante advertenties aanbieden.

Volgens Saad is er echter een politiek probleem met de omarming van dataportabiliteit. Grote bedrijven moeten er van overtuigd worden dat open standaarden zoals bijvoorbeeld OpenID belangrijk zijn, legt Saad uit. Daarnaast moet ervoor gezorgd worden dat de gebruikers de open standaard gaan vertrouwen.

Microsoft draagt het beste bij

Saad is tot nu toe tevreden over de manier waarop bedrijven zoals Microsoft en Google gebruik willen maken van dataportabiliteit. "Microsoft is zelfs het meest betrokken bij het project", doet hij uit de doeken. "Daarna volgen Google en Facebook."

Hij erkent tegelijkertijd dat de al die data ook tot misbruik kan leiden, al acht Saad het risico daarop klein. "Ze hebben hun werk goed gedaan." Mocht er vervolgens op een verkeerde manier gebruik worden gemaakt van de dataportabiliteit dan is het volgens Saad aan bloggers om de bedrijven achterna te zitten.

Google is een opvallende buitenstaander, maar ook daar ziet hij nog geen groot probleem, omdat het nieuwe bedrijven juist de kans geeft om verder te groeien. "Sluit je bij ons aan of ga ten onder", zegt hij, overtuigd van zijn eigen idee.