Rabobank komt na veel aandringen met antwoorden op vragen over de storing die afgelopen zaterdagavond en zondagmiddag de bank lam heeft gelegd. Zowel de website als internetbankieren, ook voor mobiele gebruikers, waren onbereikbaar. Die storing heeft vervolgens betaalsysteem iDeal overspoeld met berichten wat vervolgens daar voor een storing heeft gezorgd.

Onbekenden

De getroffen bank maakt nu bekend dat onbekenden een massale aanval hebben ondernomen op Rabobank.nl. Die website is bestookt met grote hoeveelheden verkeer en is daaraan bezweken. Er is sprake van opzet. De bank doet daarom deze week aangifte van deze DDoS-aanval (distributed denial of service) bij de politie.

De Rabobank vermoedde al eerder dat er sprake was van een DDoS-aanval, maar wilde het eerst zeker weten voordat het daarmee naar buiten trad. Vragen van Webwereld over de aard van de storing en getroffen tegenmaatregelen werden daarom nog niet beantwoord.

Na-ijlen

De online-dienstverlening voor desktop en mobiel was in het weekend onbereikbaar op zaterdagavond en zondagmiddag. Daarna zorgden DNS-problemen (domain name system) lange tijd voor na-ijlen van de storing. Veel Rabo-klanten konden nog lang na het oplossen van de eigenlijke storing niet bij de website van de bank of de dienst voor internetbankieren.

Een Rabo-woordvoerder wil tegenover Webwereld niet kwijt of al duidelijk is uit welke hoek de cyberaanval kwam. “Daar doen we in het kader van het onderzoek geen uitspraken over.”

Rijksoverheid.nl

Vorige week lag de overheidssite Rijksoverheid.nl urenlang plat door een grootschalige DDoS-aanval uit het buitenland. Ook Rijkswaterstaat.nl lag er die dag korte tijd uit door een aanval. De Rijksvoorlichtingsdienst heeft daarvan aangifte gedaan.