Volgens NeuStar op zustersite Networkworld ging het om een "significante" DDoS-aanval, waardoor een "klein aantal klanten" soms wel urenlang downtime ondervond. De problemen begonnen dinsdagochtend en waren om 10.00 uur Amerikaanse tijd (EST) volledig verholpen, meldt het bedrijf.

UltraDNS (onderdeel van Neustar) levert onder meer dns-diensten aan Amazon, Salesforce, Oracle en Juniper. Concurrent Dynamic Network Services meldde de storing als eerste, en constateerde dns-problemenbij onder meer Amazon.

Forse storing

"Het aantal DNS-verzoeken werd de UltraDNS PDNS-servernodes te veel", aldus het bedrijf. "Het is duidelijk dat Amazon.com op de hoogte was van het probleem, omdat ons volgsysteem constateerde dat het verkeer van de UltraDNS PDNS-nodes werd omgeleid naar de UDNS-nodes van Amazon zelf."

Neustar bevestigt dat er problemen bij Amazon waren. "De hapering begon in Europa, en we zagen dat verwerking van het verkeer naar Amazon.com was gestaakt", aldus ceo Jeremy Hitchcock tegen Networkworld. "Het was een behoorlijk forse storing voor UltraDNS klanten. Maar de problemen zijn nu opgelost."