Het is al jaren bekend dat bankpasjes met een RFID-chip (en dus ook NFC) redelijk simpel zijn uit te lezen door kwaadwillenden. Nu Apple met zijn nieuwste smartphones het contactloos betalen ook mogelijk maakt via je mobieltje, wordt deze bedreiging toch al wat serieuzer genomen en dat maakt dat allerhande knappe koppen nadenken over beveiligingsmaatregelen.

Zo ook de bekende fabrikant van ICT-beveiligingsoplossingen Norton, dat de samenwerking heeft gezocht met jeans-fabrikant Betabrand. Het resultaat: een broek en een jasje die beschikken over zakken die RFID blokkeren. De zakken zijn uitgevoerd met een zilverlaagje, meldt The Verge, maar hoe het precies is ontworpen maakt de fabrikant niet duidelijk.

MIljoenen malen digitaal gezakkenrold

Volgens de broekenfabrikant zal in 2015 70 procent van alle creditcards kwetsbaar zijn voor aanvallen via RFID. "Meer dan 10 miljoen id's worden nu al jaarlijks digitaal gezakkenrold", wordt nog even wat extra geFUD door Betabrand. .

De eerste klanten kunnen al aangeven dat ze de kleding willen kopen en bij genoeg belangstelling wordt het in productie genomen. De broek blijkt populair, het jasje (dat 198 dollar moet kosten) iets minder. De broek gaat in ieder geval in februari in productie.