In de meeste gevallen verstuurt @Home de berichten op verzoek van Universal Studio's, zegt woordvoerder Harry Weites. Een @Home-abonnee die naar eigen zeggen 'onbewust' films aanbood via Kazaa en Sharereactor, spreekt van een 'dreigende en onpersoonlijke mail'. In het bericht schrijft @Home: "In overeenstemming met NLIP-richtlijnen willen wij u hierbij dringend verzoeken om uw identiteit aan Universal Studio's bekend te maken danwel domicilie te kiezen bij een advocaat, waardoor een eventuele procedure tegen u aanhangig gemaakt kan worden." "Indien u verzuimt aan dit verzoek te voldoen, zullen wij u volledig aansprakelijk houden voor de eventuele procedure die Universal Studio's tegen @Home aanspant met als doel de identiteit van u bekend te maken."

Aan de scherpe kant

Weites geeft toe dat de tekst van het bericht 'aan de scherpe kant is'. "Ik kan me voorstellen dat mensen het niet helemaal goed lezen en het gevoel krijgen dat ze direct voor de rechter worden gesleept. We kijken of we de tekst kunnen bijstellen." Volgens Weites gebeurt het versturen van e-mails aan abonnees die zich mogelijk schuldig maken aan auteursrechteninbreuk volautomatisch. "We krijgen een bericht met de mededeling dat een bepaald ip-adres iets verkeerd heeft gedaan. Dat sturen wij ongelezen door." Bij andere providers moeten rechthebbenden hun auteursrechtenclaim vaak onderbouwen. Bij XS4ALL bijvoorbeeld moeten zij een uitgebreide vragenlijst invullen. "We kijken of de claim terecht is. Op basis daarvan vragen we een klant de illegale content te verwijderen. In twijfelgevallen laten we een advocaat ernaar kijken", aldus Edith Mastenbroek van XS4ALL. Bij de verzoeken die XS4ALL krijgt gaat het bijna in alle gevallen om foto's, teksten of bestanden die via de website van een abonnee worden aangeboden. "Verzoeken om gegevens over Kazaa-gebruikers door te geven, krijgen we nooit."

Gerechtelijke procedure

Hoewel @Home abonnees per e-mail 'dringend verzoekt' om hun identiteit aan Universal bekend te maken, geeft @Home zelf geen namen door. Weites: "Als Universal de naam zou willen hebben, zouden ze dat via een gerechtelijke procedure moeten doen. Ik heb nog nooit gehoord dat het zover is gekomen." Weites houdt vol dat de tekst van het e-mailbericht in overeenstemming is met de richtlijnen van de Nederlandse brancheorganisatie van internetaanbieders NLIP. De NLIP adviseert providers echter om abonnees er pas in een laat stadium op te wijzen dat zij aansprakelijk kunnen worden gesteld voor een eventuele procedure. @Home doet dat al meteen in het eerste mailtje. Voordat een provider een abonnee adviseert om zijn naw-gegevens bekend te maken of naar een advocaat te stappen, moet er eerst een heel traject zijn doorlopen, stelt Katherine Fraticelli-Reed van de NLIP. Eerst ontvangt de abonnee twee waarschuwingen. Fraticelli-Reed: "Pas dan wordt de abonnee er op gewezen dat hij volledig aansprakelijk zal worden gehouden als een rechthebbende met succes een procedure tegen de provider aanspant."