De kans is aanwezig dat Dropbox opnieuw slachtoffer is geworden van een hack. Een flink aantal gebruikers klaagt op het forum dat ze veel spam- en phishingmails krijgen op e-mailadressen die ze alleen gebruiken voor het inloggen op de cloudopslagdienst. De eerste spamberichten dateren van 20 februari en de afgelopen twee dagen lijkt er sprake van een nieuwe spamgolf.

Dropbox heeft inmiddels gereageerd en zegt de klachten serieus te nemen. Ze onderzoeken nu of er een verband is met de hack van juli 2012. Gebruikers worden geadviseerd om hun spam door te spammen naar een speciaal e-mailadres.

Klachten komen overeen

“Op dit moment hebben we nog niets gezien dat wijst op een nieuwe zaak, maar we blijven waakzaam met het oog op de recente golf van beveiligingsincidenten bij andere techbedrijven", schrijft Dropbox-medewerker Sean B. op het forum.

De huidige klachten komen overeen met die van vorig jaar. Toen bemachtigde een hacker via het account van een Dropbox-medewerker een lijst van e-mailadressen van gebruikers. Het gestolen document was aanleiding voor een enorme spamgolf op met name Europese gebruikers van de opslagdienst.

Extra beveiliging

Ook Nederlandse gebruikers ontvingen vorig jaar spam. Het feit dat dit binnenkwam op e-mailadressen die ze alleen gebruikten voor het inloggen op Dropbox toonde aan dat het probleem bij Dropbox lag. De cloudopslagdienst schakelde destijds een extern onderzoeksteam in en kwam later met een optionele extra beveiligingslaag.