NebuAd plaatst advertenties op basis van informatie over het surfgedrag van internetters. Die gegevens krijgen zij van meewerkende providers als Charter Communications en WideOpenWest.

Directeur weg

Tegen de handelwijze van NebuAd is in juni al een rapport opgesteld door Public Knowledge en Free Press, beschermers van digitale rechten uit Washington. Eerder deze week werd geopenbaard dat medeoprichter en directeur Bob Dykes het online advertentiebureau uit Silicon Valley zal verlaten, zo meldt The Washington Post.

In de afgelopen periode hebben verschillende internetaanbieders testprogramma's met de NebuAd-software stopgezet of uitgesteld. Volgens woordvoerster Janet McGraw van het advertentiebureau is dit geen ramp, omdat de NebuAd-software een 'multi-channel'-platform zou zijn. "Nu ons isp-kanaal tijdelijk is stopgezet, richten we ons op andere onderdelen. Intussen blijven we onze technologieën voor dat isp-kanaal verbeteren", aldus McGraw tegen The Washington Post.

Verstopte opt-out

NebuAd zou begrip hebben voor de bedrijven die zijn gestopt met het testen van de controversiële software zolang het Congres de privacyaspecten ervan onderzoekt. Dat onderzoek is in juli door drie leden van het Huis van Afgevaardigden geïnitieerd. Zij richten hun pijlen eerst op een test met NebuAd onder 26.000 klanten van breedbandaanbieder Embarq. De opt-out-mogelijkheid was verstopt in een aanpassing van het privacybeleid. Slechts 15 abonnees weigerden deelname aan de test.

Volgens Embarq was de test niet in strijd met de huidige businessmodellen voor online adverteren. Onder druk van de Afgevaardigden is isp Charter Communications in juni al gestopt met het gebruik van de NebuAd-technologie.

Afluisteren

Wat de zaak ingewikkeld maakt, is dat de juridische status van de NebuAd-praktijken niet helemaal vaststaat. Het onderschepen van communicatie op een netwerk lijkt erg veel op afluisteren. Daarop zijn tenminste drie Amerikaanse wetten van toepassing: de Electronic Communications Privacy Act (1986), de Communications Act (1934) en de Cable TV Privacy Act (1984). NebuAd heeft al gereageerd met een juridische repliek, waarin het bedrijf stelt dat de wetten niet van toepassing zijn.