DWS kondigde eind vorige week vol trots aan de klanten van zijn praktisch failliete afnemer Fast-XS te hebben overgenomen. Naar nu blijkt is dit echter zonder goedkeuring van Fast-XS zelf gedaan. "DWS heeft inderdaad onze klanten gekaapt", bevestigt Joost Schouwink, directeur van Fast-XS. "Wij hebben al een aantal maanden een conflict met DWS omdat we onze betalingen aan hen hebben gestaakt. Dit vanwege hun slechte dienstverlening." "Dutch Web Services is verantwoordelijk voor het netwerk en heeft zodoende beschikking over de naw-gegevens van klanten", licht Schouwink toe. "Deze hebben ze zonder onze toestemming gebruikt om de klanten aan te schrijven."

Laksheid

Fast-XS is geenszins te spreken over de manier waarop het bedrijf door zijn dsl-reseller buitenspel is gezet en beraadt zich momenteel op juridische stappen. Niet alleen Fast-XS blijkt overigens problemen te hebben met DWS en zusterorganisatie DutchDSL. Ook SpeedXS, een andere grote afnemer van DutchDSL, is de problemen en laksheid bij de reseller meer dan zat. "Ook wij hebben problemen met DutchDSL en zitten dus in hetzelfde schuitje als Fast-XS", zegt Jacques Ahlers van SpeedXS. "Inmiddels heeft SpeedXS besloten het netwerk in eigen beheer te nemen en toenadering tot Fast-XS te zoeken om tot een oplossing te komen." Fast-XS en SpeedXS zijn volgens ingewijden de twee grootste afnemers van DutchDSL. Een samenwerking tussen deze twee providers zou DutchDSL buitenspel zetten. De reseller zou na dit koekje van eigen deeg praktisch geen klanten meer hebben. "Het doet ons goed dat wij veel steunbetuigingen van klanten en collega's krijgen", aldus Fast-XS-directeur Schouwink. "De reacties stromen hier binnen en we zullen er alles aan doen om dit alles tot een goed einde te brengen."

Keerpunt

Nu de stofwolken optrekken lijken steeds meer klanten van Fast-XS – die voorheen op diverse fora hun ongenoegen uitten over de technische problemen - zich achter hun provider te scharen. Klanten van Fast-XS hebben vooral moeite met manier van zakendoen van DWS/DutchDSL, zo blijkt uit reacties op onder meer het onofficiële forum van Fast-XS en Adslgebruikers.nl. Vooral de brief van incassobureau Intrum Justitia, die volgens DWS enkel en alleen fungeert als `helpdesk', heeft veel kwaad bloed gezet.