In een verklaring op de eigen site brengt eBay gebruikers ervan op de hoogte die er rekening mee moeten houden dat het bedrijf, wanneer het wordt overgenomen of een fusie aangaat, een deel of alle informatie van klanten 'zal delen om de dienst te kunnen voortzetten'. Met de verruiming van het privacybeleid dekt eBay zich in tegen een Toysmart-scenario. De online speelgoedwinkel zette na het faillissement vorig jaar in een krantenadvertentie de database met klantgegevens te koop. Dat leidde tot verontwaardigde reacties, omdat Toysmart in haar privacyverklaring expliciet had gesteld de gegevens nooit aan een derde partij door te verkopen. Toysmart bereikte uiteindelijk een compromis met de FTC, de Amerikaanse toezichthouder voor de handel. De partijen kwamen overeen dat Toysmart de gegevens mag doorverkopen, maar alleen aan een bedrijf dat de speelgoedwinkel in het geheel overneemt. Met de aanpassing van het privacybeleid voorkomt eBay dat het op vergelijkbare wijze in opspraak komt als het gegevens doorverkoopt. Het bedrijf meldt dat immers expliciet in haar privacyverklaring. Het nieuwe beleid is in lijn met dat van webwinkels als Amazon, dat al eerder haar privacyverklaring heeft aangepast. Het Electronic Privacy and Information Center (EPIC) is niet erg gecharmeerd van de stap van eBay en andere. Het optreden van de FTC dreigt averechts uit te pakken, aldus de organisatie. In plaats van dat de consument beter beschermd wordt, is het gevolg dat bedrijven hun privacyregels juist verruimen, zo zegt Andrew Shen van EPIC tegen Wired. De nieuwe voorwaarden van eBay gaan 15 mei in voor geregistreerde gebruikers en zullen vanaf 21 mei ook gelden voor nieuwe gebruikers.

Eerdere relevante berichten:
Toezichthouder achtervolgt failliete speelgoedwebzaak (11 juli 2000)