De Amerikaanse organisatie Consumer Watchdog lobbyt voor een wettelijk verplichte opt-out mogelijkheid voor het vergaren van persoonlijke data online. Om hun campagne op te luisteren heeft de organisatie een vileine animatievideo laten maken van Eric Schmidt als valse ijscoman. Hij lokt kindertjes met gratis ijs, maar pakt ondertussen hun privacy af, is de boodschap. Op het dak van de ijscokar draait een grote ijshoorn rond die dubbelt als Street View camera.

Wifi datasnuffelen

Consumer Watchdog heeft gekozen voor maximale aandacht en toont het filmpje zelfs op een groot scherm op Times Square in New York. De consumentenclub heeft ook hard gelobbyd voor een politiek en juridisch onderzoek naar illegale wifi-sniffing praktijken van Google Street View auto’s. Zonder veel succes, want anders dan in veel Europese en Aziatische landen, is de VS geen officieel onderzoek gaande. Overigens hebben overheden in Engeland en Nieuw-Zeeland al geconcludeerd dat er geen reden is om Google verder aan te pakken voor de blunder.

De lobby voor een volg-me-niet register is al enkele jaren aan de gang, in navolging van het bel-me-niet register. Maar tot een wettelijk bindend maatregels is het nog niet gekomen. In Europa in Nederland wordt ook gedebatteerd over en gewerkt aan strengere privacyregels voor het web.

Cookiewet

In juli ging het kabinet akkoord met een sterk afgezwakte ‘cookiewet’. Waar websites in een eerder voorstel "ondubbelzinnig" toestemming moesten vragen voor het plaatsen van cookies, daar zijn de vereisten voor internetbedrijven nu een stuk soepeler verwoord.

Het goed informeren van gebruikers is nu voldoende, in plaats van expliciet toestemming vragen. Voor de rest is het aan de browserinstellingen, waar je het plaatsen van cookies kunt uitschakelen, of de gebruiker toestemming geeft.

Het anti-Google campagnefilmpje: