Dat heeft het Europees Parlement donderdagochtend in een stemming besloten. Verkeersgegevens zijn bijvoorbeeld de telefoonnummers die iemand belt, de plaatsgegevens van de eigenaar van een gsm-toestel of de adressen van internetpagina's die iemand bezoekt.

De stemming over de verkeersgegevens maakte onderdeel uit van de Richtlijn voor Privacy in de Telecommunicatiesector. Deze richtlijn moet de privacybescherming van Europese burgers regelen.

Aanvankelijk werd in de richtlijn, waarover al geruime tijd in het Europees Parlement werd gediscussieerd, niet gerept over het op grote schaal opslaan van verkeersgegevens van burgers.

Maar te elfder ure dienden de socialistische en christen-democratische / conservatieve fracties – samen goed voor een meerderheid in het Europarlement – een amendement in dat het voor lidstaten mogelijk maakt om verregaande opslag van verkeersgegevens op te nemen in hun wetgeving.

Belangrijke stap

Het amendement is een compromis tussen de twee grote fracties in het Europarlement en de regeringen van de vijftien Europese lidstaten. Aanvankelijk voelde het parlement niets voor het opslaan van verkeersgegevens.

Maurice Wessling van de digitale-burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom (BoF) is de teleurgesteld over de uitkomst van de stemming. "Dit is een belangrijke stap op weg naar het opslaan van verkeersgegevens."

Het is nu aan de lidstaten om te beslissen welke verkeersgegevens worden opgeslagen. "Er is al veel voorwerk gedaan", aldus Wessling. "En de plannen van Interpol, Europol en de G8 (de zeven rijkste landen plus Rusland, MR) wijzen allemaal in dezelfde richting: het opslaan van veel verkeersgegevens."

<i>Lees ook het bericht 'Europarlement verbiedt spam' over de beslissingen over spam en cookies.</i>