Dit meldt de Europese Commissie in het kader van de Safer Internet Day 2009. De ondereenkomst werd ondermeer ondertekend door Hyves, Habbo Hotel, Myspace, YouTube, Facebook, en Microsoft Europe. In totaal hebben 17 partijen getekend voor het veiliger maken van sociale netwerken voor minderjarigen.

In de verklaring worden vijf hoofdpunten aangehaald. Ten eerste moet er een 'meldknop voor misbruik' komen. Daarmee kan misbruik of vreemd gedrag onder de aandacht van de beheerders worden gebracht, een functie die bij de meeste sociale netwerken al in gebruik is. Verder is er besloten de profielen, en lijsten met contactpersonen, van minderjarige gebruikers standaard op privé in te stellen en dus te zorgen dat de profielen niet doorzoekbaar zijn.

Duidelijke privacy-opties

Daarnaast moeten alle privacy-opties duidelijk zichtbaar en toegankelijk zijn. Het is ook de bedoeling om minderjarigen die niet tot de doelgroep behoren het lastig te maken zich aan te melden bij een netwerksite. Als een sociaal netwerk zich richt op 13 jaar en ouder moet het voor jongere kinderen moeilijk worden om zich aan te melden. Hoe deze regels precies worden uitgevoerd is niet bekend.

Volgens de EC maken op dit moment zo'n 41,7 miljoen Europeanen gebruik van netwerksites. De verwachting is dat in 2012 dat aantal is gegroeid naar 107,4 miljoen, een aantal dat meer dan twee keer zo hoog ligt. De gesloten overeenkomst is het resultaat van de in begin vorig jaar opgerichte Taskforce Sociale netwerken door de EC. Het is de bedoeling dat de ondertekenaars de commissie op de hoogte brengen van het eigen veiligheidsbeleid. In april 2009 moeten de afgesproken principes in praktijk worden gebracht.

Kinderlokkers die profielsites onveilig maken zijn een groeiend probleem. MySpace maakte vorige week bekend dat het de afgelopen twee jaar 90.000 veroordeelde zedendeliquenten van zijn netwerk heeft verbannen.

Videocampagne

Naast het Europese intiatief dat moet leiden tot een betere veiligheid bij sociale netwerken werd er ook een overeenkomst gesloten voor veiliger gsm-gebruik door jonge tieners. Die overeenkomst werd ondertekend door alle grote mobiele providers.

Daarnaast wordt is er een videocampagne gestart die verspreid zal worden via internet en in Noorwegen en IJsland ook op tv verschijnt.