Het spammen met SMS'jes staat in Europa nog maar in de kinderschoenen. Bezitters van mobiele telefoons beginnen echter hoe langer hoe meer te klagen over ongewenste SMS'jes op hun apparaat. Mobiele aanbieders als KPN, Libertel, Telfort, Dutchtone en Ben mogen hier evenwel niet aan meedoen. Dat zegt Phil Jones van de Britse privacygroepering Data Protect Commissioner ( DPC) in een gesprek met IDG News Service. "Zelfs al vraagt de consument zelf informatie op, dan nog is het voor de telecomproviders verboden ze een SMS te sturen van een derde partij", aldus Jones. Een Europese richtlijn uit 1997 – 97/66/EC – verbiedt dat. Voor faxverkeer is een opt-in systeem van toepassing: gebruikers moeten expliciet aangeven dat ze reclame per fax willen ontvangen. Voor mail geldt nog altijd het veel minder strenge opt-out. De consument moet aangeven dat hij géén mail van derden wil ontvangen. Telecomoperators vallen buiten deze twee regelingen. Mobiele operators zien hiermee een potentieel aantrekkelijke extra inkomstenbron aan zich voorbijtrekken. Derde partijen roepen immers maar al te graag de hulp in van de providers voor het leveren van klantgegevens. Andere bedrijven mogen overigens wel reclame voor derden maken via spam. Als bijvoorbeeld Lycos – dat een SMS-dienst heeft – besluit om klanten SMS'jes te sturen met reclame voor derde partijen, dan mag dat. Mits de klant natuurlijk heeft aangegeven dat hij hiertegen geen bezwaar heeft. KPN broedt momenteel op een nationale code voor mobiele marketing. Deze zou moeten worden opgezet door een onafhankelijke organisatie. "Voor ons is het allemaal erg nieuw, we weten nog niet hoe we hiermee moeten omgaan", aldus een woordvoerder van KPN. De Europese Commissie werkt aan een nieuwe telecom-richtlijn. Hieronder moet alle soorten elektronische communicatie vallen, zoals fax, e-mail en (mobiele) telefonie. De DPC zal niet tegen een versoepeling voor mobiele operators ageren. "We zein niet waarom een telecomaanbieder onder andere regels moet vallen dan andere bedrijven. Als een consument ervoor kiest om advertenties te ontvangen, hebben we daar geen probleem mee", zo stelt Jones.