Een ex-medewerker van Google’s advertentieplatform DoubleClick besloot op een dag dat het genoeg moest zijn met de data die adverteerders over je verzamelen. Brian Kennish ging zelf aan de slag en bedacht de open-source anti-advertentie plugin Disconnect2 die je vrijwel onzichtbaar over het web laat surfen. Ook voor Google’s eigen Analytics-machine zijn browsers met Disconnect2 geïnstalleerd onzichtbaar.

In een interview met Wired licht Kennish zijn opmerkelijke beroepsswitch toe. Kennish begon met een tool om Facebook-advertenties te blokkeren toen hij een verhaal las over een datalek. “Het bracht me aan het nadenken over sociale widgets en Like-knoppen en hoe gewoon die geworden waren. Ik wist dat al die knoppen data naar Facebook doorstuurden. Omdat sociale netwerken je verleiden altijd ingelogd te blijven, krijgt een site als Facebook daarmee een lijst in handen met allerlei namen van mensen en sites die ze bezoeken.”

Tool vrat eigen verdienmodel weg

De antireclame-tool voor Facebook werd in korte tijd zo succesvol, dat Kennish ook besloot zijn toenmalige werkgever Google het leven zuur te maken. Omdat hij zich realiseerde dat een dergelijke tool in strijd was met het businessmodel van zijn werkgever, gaf hij zijn baan op en richtte hij het bedrijfje Disconnect op. Lees op Wired zijn volledige verhaal.