Profielsite Facebook heeft de gebruikersopties voor haar nieuwe reclamesysteem Beacon wederom aangepast na aanhoudende protesten. Bovendien biedt ceo Mark Zuckerberg omstandig z'n excuses aan. "We hebben veel fouten gemaakt bij het bouwen van deze functionaliteit, en nog veel meer bij het afhandelen. We hebben simpelweg slecht werk afgeleverd en daarvoor bied ik mijn excuses aan", aldus Zuckerberg op z'n weblog.

Beacon verzamelt gegevens, gebaseerd op surf- en koopgedrag, van andere websites die een overeenkomst hebben met Facebook en laat een selectie daarvan ook aan 'vrienden' op het sociale netwerk zien. Hierdoor is bijvoorbeeld te zien dat iemand net de laatste Harry Potter heeft gekocht op Amazon. Deze functionaliteit schoot echter duizenden privacybewuste gebruikers in het verkeerde keelgat, met een publicitair breed uitgemeten oproer tot gevolg.

Eerst opt-in, nu opt-out

Facebook-gebruikers hebben nu de mogelijkheid om Beacon helemaal uit te zetten, zodat er geen privacygevoelige informatie meer getoond wordt aan andere Facebook 'vrienden'. Een opt-out dus, en dat is opmerkelijk. Met een eerdere aanpassing werd het systeem namelijk opt-in, zoals door actiegroep MoveOn.org en duizenden gebruikers was geëist.

Dat is nu teruggedraaid, in ruil voor de mogelijkheid om met één druk op de knop de functie uit te schakelen. Dit houdt tegelijkertijd in dat Beacon dus wel standaard aanstaat. Logisch vanuit Facebook-perspectief, want met een opt-in heeft het lucratieve volgsysteem geen kans van slagen.

Bovendien blijft Beacon, ook na opt-out door de gebruiker, achter de schermen nog steeds gegevens doorsturen van de partnersites naar de servers van Facebook. De informatie is alleen niet meer zichtbaar voor andere gebruikers en zal ook niet worden opgeslagen, zo belooft Zuckerberg.