Facebook kondigde eind vorig jaar aan te beginnen met gezichtsherkenning. Daarmee kunnen gebruikers automatisch worden herkend op een foto van een ander (‘taggen’). In eerste instantie kregen alleen mensen uit Noord-Amerika deze functie. Toen bleek al dat Facebook standaard instelde dat gebruikers toestemming gaven om gezichtsherkenning te gebruiken.

Achteraf verwijderen

Inmiddels is de dienst ook uitgerold voor veel Europeanen. Ook in ons werelddeel bepaalt Facebook dat al haar gebruikers standaard akkoord gaan met de gezichtsherkenning. Daardoor haalt Facebook alle foto’s die vrienden uploaden eerst door haar gezichtsherkenningssoftware heen. Lijkt een foto op de gebruiker dan zal Facebook voorstellen om dat gezicht op de foto te taggen als die gebruiker.

Technologieconsultant Graham Cluley van Sophos merkt op het weblog van dat bedrijf op dat de gebruiker dus niet zelf aan moet geven of hij wel echt op de foto staat en niet iemand die heel erg op hem lijkt. Net als bij het handmatig taggen kan de gebruiker pas achteraf aangeven dat hij niet wil dat zijn naam aan de foto gekoppeld is.

'Mensen begrijpen opties niet'

Gebruikers die niet willen dat de gezichtsherkenning van Facebook automatisch hun naam voorstelt bij een persoon die op hen lijkt kunnen dat in de ‘Privacyinstellingen’ aanpassen onder het kopje ‘Stel foto's van mij voor aan vrienden’. Het is echter onduidelijk of personen die dat niet wensen ook niet in de database van Facebook terecht komen.

Cluley wil ondertussen dat het sociale netwerk afstapt van een opt-out systeem voor dit soort privacyschendende features. “Veel mensen voelen zich ongemakkelijk als een site als Facebook leert hoe zij eruit zien en die informatie ook nog eens zonder toestemming gebruiken”, blogt hij.

“De meeste gebruikers van Facebook weten nog steeds niet hoe zij hun privacyopties veilig instellen, ze vinden het systeem verwarrend. Het is nog moeilijker om die instellingen onder controle te houden als Facebook instellingen verandert zonder dat je dat weet”, besluit de Brit.

Tegenover de New York Times erkent Facebook schoorvoetend: "we hadden duidelijker moeten zijn naar de mensen toen dit beschikbaar kwam tijdens het uitrollen."