Het belang van grotere e-mailintegriteit is nog nooit zo groot geweest als nu. E-mail is een belangrijk communicatiemiddel geworden voor bedrijven. Volgens onderzoek van IDC zijn er inmiddels 850 miljoen zakelijke mailboxen wereldwijd.

Het grote probleem is dat de e-mailinfrastructuur kraakt onder de toegenomen hoeveelheid spam. En de spam wordt steeds geavanceerder om de spamfilters te omzeilen, waardoor die steeds strenger moet worden. Dit heeft tot een nieuw probleem geleid: steeds vaker worden legitieme mails ten onrechte geclassificeerd als spam en vervolgens worden ze niet afgeleverd in de inbox. Het percentage van dergelijke voorvallen is klein, maar de gevolgen kunnen groot zijn.

Valse positieven

"Er wordt gezegd dat het percentage valse positieven nu tussen de 0,1 en 0,5 procent is. Maar daarmee wordt het probleem onderschat", stelt Manish Goel, medeoprichter en chief executive officer van BoxSentry.

"De aantallen lijken klein, maar het komt neer op 10 tot 50 gemiste mails op elke 10.000. Bij grote organisaties, service providers en overheden die elke week miljoenen inkomende mails behandelen, kan het grote gevolgen hebben voor de onderliggende zakelijke processen, en het vertrouwen daarin. We gaan er allemaal vanuit dat de e-mailinfrastructuur goed werkt, terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is."

Ferris Research heeft berekend dat de kosten van gemiste mails voor bedrijven is opgelopen tot 3,5 miljard dollar. De kosten worden onder meer veroorzaakt door misgelopen nieuwe orders en klachten van klanten. In de meeste gevallen weet de verzender niet of een e-mail wordt afgeleverd, tenzij hij via een ander communicatiemiddel aan een follow-up doet.

Bron: Techworld