In tegenstelling tot phishing, waarbij nietsvermoedende gebruikers verlokt worden tot het klikken op een gevaarlijke link in een e-mail, werkt vishing via de telefoon, meldt InfoWorld.

Het Internet Crime Complaint Center (IC3) van de FBI waarschuwt dat criminelen e-mailtjes en sms'jes spammen met de mededeling dat er een beveiligingsprobleem is opgetreden. Het slachtoffer wordt vervolgens verzocht om zijn of haar bank te bellen om de creditcard opnieuw te activeren.

Creditcardnummer

"Wanneer deze persoon het opgegeven telefoonnummer belt, wordt hij of zij begroet met een aangepaste welkomstboodschap van de bank in kwestie. Daarna volgt het verzoek om het creditcardnummer in te geven waarmee het beveiligingsprobleem zogenaamd kan worden verholpen" meldt het IC3.

VoIP baande de weg

In de afgelopen jaren heeft de relatief goedkope VoIP-technologie in combinatie met open-source call-center software ervoor gezorgd dat oplichters eenvoudiger callcenters kunnen opzetten waarmee zij dit soort oplichtingspraktijken kunnen uitgevoeren. Volgens beveiligingsexperts vormt vishing op het moment een groter risico dan phising omdat consumenten er zich minder van bewust zijn.

Zelf nummer opzoeken

IC3 adviseert consumenten die een vishing-bericht ontvangen om zelf het telefoonnummer van hun bank op te zoeken en na te bellen. Op deze manier lopen ze geen risico in een de val te lopen.