Frankrijk overweegt een belasting op het verzamelen van persoonsgegevens, profieldata en surfgedrag van burgers. Op die manier zou het bedrijven als Google, Amazon en Facebook kunnen dwingen om aan de Franse schatkist bij te dragen.

Google-taks

De opmerkelijke proefballon staat in een rapport over de bredere kwestie van belastingontwijking door techbedrijven, meldt de New York Times. Veel Amerikaanse techconcerns betalen niet of nauwelijks belasting in Europa, omdat ze hun omzet en winsten wegsluizen via fiscale sluiproutes.

De Franse overheid wil al jaren een einde maken aan het 'parasitaire gedrag' van Amerikaanse webbedrijven, Google voorop. Sarkozy trachtte een belasting in te stellen op online advertentiediensten en onlangs kwam in Parijs een wetsvoorstel ter tafel voor een taks op Google News, om de Franse pers te redden. In navolging van Duitsland.

Privédata grondstof digitale economie

Een belasting op persoonsgegevens zou een logisch alternatief zijn, omdat dergelijke data “de grondstof van de digitale economie" is. “Deze data heeft veel waarde, dit wordt echter nauwelijks onderkend in de economische wetenschap of officiële statistieken," staat in het rapport, dat in opdracht van president Hollande is opgesteld.

De voorgestelde taks wordt gebaseerd op het aantal Franse gebruikers van bijvoorbeeld Google en Facebook, gecontroleerd door een externe auditor. Google zegt tegenover de New York Times het rapport nog te bestuderen.

De belastingontwijking van Amerikaanse techbedrijven, onder meer met de zogenaamde Dutch Sandwich-constructie via Nederland, zorgt vooralsnog voor weinig ophef in politiek Den Haag. Dit in tegenstelling tot Groot-Brittannië en Frankrijk, waar op maatregelen wordt gebroed.

“We willen er voor zorgen dat Europa geen belastingparadijs wordt voor bepaalde internetgiganten", aldus Fleur Pellerin, Franse staatssecretaris van digitale economie.