De schade bij internetbankieren is in het eerste half jaar van 2013 opnieuw fors gedaald met 58 procent ten opzichte van de tweede helft van 2012. De landelijke schadepost blijft steken op 4,2 miljoen euro, meldt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Dit na de spectaculaire daling van 2012, waarbij er na jarenlang stijging opeens 60 procent minder schade was. Die goede lijn zet zich in de eerste helft van dit jaar door.

Terughoudend over bestrijding

De vraag blijft echter of de pieken van 2011 (35 miljoen euro schade) en 2012 (34,8 miljoen euro) definitief achter ons liggen, of dat criminelen - bijvoorbeeld bij mobiel internetbankieren - nieuwe manieren vinden voor het plegen van een digitale bankroof. Banken zijn doorgaans terughoudend met informatie over succesvolle bestrijdingsmethoden van fraude.

Overigens daalde ook schade door skimming verder: van 10,8 miljoen euro eind vorig jaar naar 5,9 miljoen euro nu. Skimmers hadden in 2009 al last van de EMV-chip en zitten nu met de handen in het haar vanwege geoblocking, het standaard blokkeren van pinpassen buiten Europa, dat eerder met groot succes in België werd ingevoerd.

De tweeslag

De NVB spreekt bij de bestrijding van fraude van een tweeslag. "Aan de ene kant zijn klanten bewuster, dat kan komen doordat de actieve campagnes van de banken aanslaan of doordat zij gewoon steeds meer ervaring hebben met internetbankieren, en hebben geleerd welke gegevens nooit gevraagd worden. Aan de andere kant slagen banken er middels hun monitoringsysteem beter in om fraude te herkennen", verklaart NVB-woordvoerder Jelle Wijkstra tegenover Webwereld.

Dat monitoren doen de banken steeds intensiever. Zowel van het internet zelf, waarbij vooral gekeken wordt naar nieuwe vormen van malware, als van het nog altijd groeiend [11 miljoen klanten internetbankieren waardoor 93 procent van de overboekingen online gaat - red] aantal online banktransacties.

Wijkstra: "Er zijn verschillende indicatoren. Zo kan de snelheid van een transactie zo snel zijn dat hij nauwelijks door een mensen kan zijn afgehandeld. Of een transactie is verdacht omdat een bedrag naar bepaalde landen wordt overgeschreven. Landen waarmee die rekeninghouder nooit transacties heeft gedaan."

Samen in ECTF

De banken krijgen bij de bestrijding meer hulp van het Openbaar Ministerie en de politie. Samen zijn zij georganiseerd in de Electronic Crimes Task Force (ECTF). Een werkgroep waarin alle partijen hun expertise hebben afgevaardigd, en die volgens de NVB een coördinerende rol heeft.

Deelnemer Rabobank benadrukt het besef van een gezamenlijk belang. "Daarbij kijken we gewoon goed naar elkaar en wat effectief is. Zo zijn wij in Nederland begonnen met geoblocking [sinds juni 2012 -red], wat alle banken hebben ingevoerd. Andersom nemen wij weer maatregelen van andere banken over. We hebben een gezamenlijk belang, vandaar ook de leidende rol van de NVB", stelt woordvoerster Margo van Wijgerden.

Het gezamenlijke belang betekent in het geval van internetbankieren ook weinig informatie prijsgeven over succesvolle bestrijding. "Het blijft een race", concludeert Wijkstra. "Daarbij moet je criminelen niet wijzer maken. Het kan zomaar voorkomen dat het schadebedrag in de toekomst weer stijgt. Criminelen blijven altijd op zoek naar nieuwe manieren van fraude."