Na de ophef over de toegang van de NSA tot data van talloze bedrijven is het tijd dat consumenten inzage krijgen in wat die dataverzamelaars opslaan, verweken en verhandelen aan persoonsgegevens. Dat vindt marktwaakhond FTC, meldt de New York Times.

Het start een initiatief ‘Reclaim your Name’ dat er voor moet zorgen dat bedrijven transparant worden over wat ze aan privacygevoelige data allemaal vergaren. Naast inzage zouden consumenten ook gegevens over henzelf op eenvoudige wijze uit een database moeten kunnen laten wissen, stelt de FTC.

In Amerika is er een veel grotere handel in persoonsgegevens dan in Europa. Datamakelaars knopen talloze profielen en databases, van offline koopgedrag, overheidsdatabases tot web- en locatietracking aan elkaar en maken dat ten gelde door subsets en profielen te verkopen.

Privacy Inzage Machine

De FTC heeft geen specifieke wettelijke stok om mee te slaan, maar hoopt op "brede samenwerking" van de sector. De Nederlandse burger heeft al een wettelijk recht tot inzage en correctie op persoonsgegevens in databases, vastgelegd in artikel 35 t/m 39 van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Vaak is inzage wel een omslachtige procedure. Om deze drempel lager te maken, bouwde de digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom (BoF) in 2011 de zogenaamde ‘Privacy Inzage Machine’ die inzagebrieven genereert naar zo’n 200 bedrijven.

Tot nog toe hebben 10.172 bezoekers een of meerdere inzageverzoeken gegenereerd via PIM, laat de woordvoerder van BoF weten. Google en Facebook staan er ook in de machine, maar de ervaring leert dat die in een reactie verwijzen naar hun bestaande dashboards. De informatie daar is echter een schijntje van alles wat ze hebben gerelateerd aan een persoon.

Webwereld heeft vragen gesteld aan het CBP in hoeverre bedrijven als Facebook en Google moeten voldoen aan de Nederlandse inzageplicht.